Wednesday, February 2, 2011

TIPS CEGAH JERAWAT


Menjerit-jerit macam orang gila bila bangun pagi tengok muka ada berketul-ketul jerawat kat muka. Orang tua kata kalau nampak jerawat kat muka kawan jangan tegur. Kalau tak percaya pergi lah try tegur jerawat kawan. Benda ini berpuaka, sila jangan tegur :-P


Now i nak kongsi langkah-langkah mencegah jerawat daripada tumbuh kat muka!! Orang tua-tua cakap, mencegah lebih baik dari mengubati!



  • Kena rajin cuci muka. Muka yang kotor adalah tempat bakteria suka tinggal. Muka kena selalu cuci dengan pencuci yang sesuai dengan kulit.
  • Kena rajin cuci sarung bantal! Kat bantal tempat paling banyak kuman dan bakteria!! Jangan suka amalkan tabiat balik merayap masuk bilik cari bantal. Tahu tak kat luar sana banyak habuk yang u sendiri bawa dia balik melalui rambut. So better, lepas balik dari merayap pergi mandi baru cari bantal. Seeloknya seminggu sekali mesti cuci sarung bantal!
  • Jangan picit jerawat dengan tangan kotor! Lapisan yang ada di bawah kulit akan menjadi rosak dan haha kuman-kuman dan bakteria dari sisa jerawat tadi adalah penyebab kenapa jerawat mula tumbuh di tempat lain pula.
  • Cuci muka sebelum masuk tidur. bebaskan dari sebarang mekap dan biarkan muka rileks dan bernafas.
  • Tidur mesti cukup. Jangan tanya kenapa. Tapi ini salah satu penyebab utama untuk dapatkan kulit yang sihat dan berseri-seri untuk keesokan hari!
      Hentikan tabiat gesel pipi!! Hehe benda ini perempuan dengan perempuan ah selalu buat, (kalau pipi mak ayah tak apa!) i serius geli geleman bila ada antara kawan-kawan i sendiri yang suka dengan salam lepas itu gesel pipi dengan pipi. I akan cakap kat dia No! just shake our hand and gesel pipi nanti sebab pipi i kotor (padahal i geli pipi dia berminyak!) psstt : jgn bagi bakteria pada orang lain.
Thank You ♥